Parlamentul European încurajează repararea bunurilor

Parlamentul European a adoptat o rezoluție pentru consolidarea dreptului la reparare, cu 590 de voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Propunerea are ca obiectiv promovarea unui consum mai sustenabil prin simplificarea procesului de reparare a bunurilor, reducerea deșeurilor și susținerea industriei de reparații.

În cadrul acestei inițiative, se subliniază importanța prioritizării reparării în defavoarea cumpărării de produse noi, chiar și după expirarea perioadei de garanție. În timpul perioadei de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor în detrimentul înlocuirii, atunci când costurile sunt mai reduse sau egale cu cele ale înlocuirii, cu excepția situațiilor în care repararea este imposibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun, de asemenea, prelungirea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.

Pentru a face repararea mai atractivă, producătorii vor fi obligați să ofere clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor, iar în cazul în care un produs nu poate fi reparat, aceștia vor primi în schimb un produs recondiționat.

În plus, poziția Parlamentului vizează crearea unei piețe a reparațiilor mai competitive, oferind acces la piese de schimb, informații și instrumente necesare reparațiilor independente și recondiționărilor.

După adoptarea poziției de negociere de către Consiliu pe 22 noiembrie, discuțiile între Parlament și Consiliu vor începe pe 7 decembrie, având ca obiectiv transformarea propunerii în legislație.

Această inițiativă vine în contextul preocupărilor referitoare la impactul consumului în masă asupra mediului, cu 30 de milioane de tone de resurse utilizate anual în Uniunea Europeană, 261 de milioane de tone de emisii de CO2 și generarea a 35 de milioane de tone de deșeuri.

Propunerea privind dreptul la reparare se aliniază și recomandărilor cetățenilor exprimate în cadrul Conferinței privind viitorul Europei, abordând aspecte precum utilizarea durabilă a produselor, informarea cu privire la reparații și măsurile împotriva obsolescenței premature.

Facebook

Comentarii

70 de răspunsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *