Parlamentul European pregătește Legea privind libertatea presei: Va fi obligatorie dezvăluirea identității proprietarilor mass-media

Comisia pentru cultură a Parlamentului European a făcut un pas important în direcția consolidării libertății presei, votând joi un proiect de lege care va impune societăților din mass-media să dezvăluie identitatea proprietarilor lor și a celor care furnizează publicitate instituțională sau susținere publică, inclusiv din afara Uniunii Europene.

Această poziție de negociere a fost stabilită pentru Regulamentul European privind Libertatea Presei, care este pe cale să devină realitate, cu condiția ca Parlamentul European să îl aprobe în plen în luna octombrie. După aprobare, Comisia pentru cultură este pregătită să înceapă negocierile cu statele membre ale Consiliului Uniunii Europene, care au convenit deja asupra unei baze de negociere înaintea vacanței de vară.

Un alt aspect important al acestei inițiative îl reprezintă cerința ca toate autoritățile publice, inclusiv guvernele și instituțiile, să dezvăluie anual informații detaliate despre banii investiți în publicitate în presă și pe platforme online. În plus, noua lege stabilește că publicitatea instituțională către societățile media sau platforme media nu poate depăși 15% din bugetul total alocat în acest scop într-o țară membră a UE de către autoritățile sau entitățile care apelează la acest serviciu.

Aceste norme au fost concepute pentru a preveni orice interferență sau presiune nejustificată asupra mass-mediei și pentru a proteja dreptul jurnaliștilor de a-și păstra sursele confidențiale. Cu toate acestea, un aspect controversat al legii este excepția solicitată de Franța, care ar permite urmărirea jurnaliștilor cu ajutorul programelor informatice de spionaj în numele „siguranței naționale”.

În plus, societățile din mass-media vor fi obligate să informeze asupra potențialelor conflicte de interese sau a încercărilor de interferență în deciziile editoriale. În cazul mass-mediei publice, eurodeputații susțin stabilirea bugetelor în mod multianual pentru a preveni utilizarea acestora ca monedă de schimb în negocierile anuale privind alocările bugetare și pentru a reduce incertitudinea asupra activității acestor societăți media.

Facebook

Comentarii

75 de răspunsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *