UE încurajează călătoriile cu trenul

Pentru a reduce emisiile de carbon, Europa își propune să favorizeze tranziția călătorilor de la avioane la trenuri.

Rețeaua feroviară extinsă și cererea în creștere a consumatorilor pentru soluții de transport mai ecologice oferă o oportunitate clară, cu toate acestea, sectorul feroviar european trebuie încă să depășească anumite obstacolele pentru a realiza o schimbare modală semnificativă și pentru a-și debloca întregul potențial.

În ultimul deceniu și înainte de începerea pandemiei de coronavirus (COVID-19), călătoriile aeriene în Europa s-au extins într-un ritm mult mai rapid decât călătoriile cu trenul.

În timp ce transportul aerian a crescut de la 377 miliarde de pasageri/kilometri (pkm) în 2010 la 586 miliarde pkm în 2019 (+5,5% rata medie anuală de creștere), transportul feroviar a crescut într-un ritm mult mai modest, de la 358 miliarde pkm la 421 miliarde pkm (+1,8% rata medie anuală de creștere ).

blank

Uniunea Europeană își propune să stimuleze călătoriile pe calea ferată pentru a reduce emisiile de carbon.

UE își propune să își reducă gazele cu efect de seră (GES) cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, și să ajungă la zero până în 2050.

Tranziția mai multor transporturi de pasageri de la aer la feroviar ar putea pot juca un rol semnificativ în atingerea acestui obiectiv pe termen scurt și mediu, deoarece transportul feroviar este mult mai ecologic decât transportul aerian.

Se estimează că transportul feroviar este de 12 ori mai eficient din punct de vedere energetic decât transportul aerian.

Potrivit Agenției Europene de Mediu (EEA), transportul aerian de pasageri emite, în medie, 160 gCO2 per pkm, în timp ce transportul feroviar de pasageri este de doar 33 gCO2 per pkm.

Având o pondere ridicată a liniilor electrificate (57% din rețeaua feroviară a UE în 2020) și o pondere tot mai mare a energiei regenerabile în mixul de energie electrică (38% din producția UE în 2020), amprenta de mediu a căii ferate este de așteptat să scadă în continuare pe măsură ce trecem în următorul deceniu.

Astfel, având în vedere potențialul său de a reduce emisiile de CO2, politica UE susține în mod clar călătoriile pe calea ferată. Acordul ecologic european din 2019 și Strategia de mobilitate durabilă și inteligentă din 2020 au plasat transportul feroviar de pasageri în centrul atenției în încercarea de a decarboniza sistemul de mobilitate al UE.

În toată Europa, există numeroase exemple de transport feroviar de pasageri care rivalizează cu transportul aerian: o treime dintre cele mai aglomerate rute aeriene ale UE în 2019 au o alternativă de tren sub șase ore.

Facebook

Comentarii

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *