Gara de Nord va fi modernizată cu fonduri UE

Plină de viață sau prea aglomerată, multicoloră sau prăfuită și neamenajată, oricum ai vedea lucrurile, Gara de Nord rămâne, zi și noapte, pragul care îi întâmpină pe călătorii sosiți din toată țara sau din alte părți ale lumii.

Un loc foarte tranzitat acum, cea mai mare gară a României este și o pagină de istorie în sine: de peste un secol și jumătate a continuat să fie poarta de intrare a Capitalei.

blank

Piatra de temelie a fost pusă la 10 septembrie 1868, în prezența regelui Carol I, pe un loc pe care l-a ales chiar domnitorul. Pe 13 septembrie 1872, a fost inaugurată această gară, având pe atunci un singur peron: linia Roman – Galați – București – Pitești, care a fost dată în exploatare.

Traficul era unul mixt, atât pentru călători, cât și pentru transportul de mărfuri. O vreme s-a circulat așa, apoi autoritățile de la acea vreme au decis să păstreze gara doar pentru călătorii care începuseră să fie tot mai numeroși.

Călătoria cu trenul era la modă, iar gara, care îi întâmpina pe cei care veneau spre Capitală, era o clădire impozantă, cu coloane elegante, care avea să fie martora multor evenimente. Pentru a aminti doar două dintre acestea, la 8 iunie 1883 sosește aici primul tren „Orient Express“, iar ani mai târziu, în 1928, Trenul Regal.

A fost adjudecată licitația de modernizare a gării

Lansată la începutul anului, licitația pentru modernizarea Gării de Nord – care nu a mai fost reabilitată capital de zeci de ani – a fost adjudecată de o asociere de firme românești.

Anunțul a fost făcut, astăzi, de CFR, care a transmis că firmele câștigătoare au licitat, la pachet, serviciile de proiectare și cele de execuție propriu-zise – SC GDO MOV IMPEX SRL și SC OMEGA CERT SISTEM SRL.

Gara de Nord va sta în șantier doi ani și două luni, timp în care va fi modernizată integral.

blank

Vor intra în reparații toate cele trei corpuri de clădiri în care își desfășoară activitatea gara, inclusiv imobilul central, unde se află casele de bilete și stațiile de așteptare pentru călători. De asemenea, va fi modernizată fațada gării, în zona coloanelor, iar la intrările în gară vor fi amenajate spații verzi.

Se vor face lucrări și la spațiile în care își desfășoară acum activitatea magazinele.

În lucrările de modernizare, sunt prevăzute multiple facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi – balustrade, rampe, lifturi.

Gara de Nord va avea sisteme noi de ventilație și încălzire și un alt sistem de informare a călătorilor, echipamentele urmând să fie înlocuite.

blank

”Prin implementarea acestui important program, staţia de cale ferată Bucureşti Nord va fi modernizată în conformitate cu parametrii tehnici prevăzuţi de standardele şi legislaţia europeană în vigoare”, potrivit CFR.

Valoarea contractului este de aproape 420 milioane de lei (85 milioane de euro), proiectul fiind finanțat din fonduri nerambursabile, prin programul Transporturi, potrivit companiei de căi ferate.

Gara de Nord – Gara Progresul – linie de metrou nouă, inclusă în PNRR

Gara de Nord este prevăzută să fie conectată cu celălalt capăt al Capitalei, (Gara Progresul, aflată în sud), printr-o linie de metrou nouă – M4. Deocamdată, noua linie de metrou există doar pe hârtie – a fost inclusă în Planul Urbanistic Zonal, care a fost lansat în dezbatere publică, la începutul acestui an.

Aceasta va avea 14 stații, pe o lungime de 10,8 km, și va ajunge de la Gara de Nord până în comuna Jilava – după ce parcurge sectoarele 1, 5 și 4 ale Capitalei.

Magistrala M4, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul, este inclusă în PNRR, cu o finanțare de circa 300 milioane de euro. Potrivit Ministerului Transporturilor, Metrorex nu poate să respecte jaloanele din PNRR, pentru a atrage fondurile, deoarece nu poate îndeplini condițiile – termen finalul anul 2023 pentru semnarea contractelor de achiziții și august 2026 pentru finalizarea lucrărilor.

blank

Facebook

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *