Alertă în aviație: Semnale GPS false și probleme de navigație

În ultimele trei luni, aviația globală s-a confruntat cu o creștere alarmantă a problemelor de navigație, potrivit informațiilor obținute de la diverse surse. Aeronavele raportează semnale false sau eronate de la sateliți, sisteme de navigație sunt dezorientate, iar piloții își pierd coordonatele de referință.

Un astfel de incident a avut loc pe 16 octombrie, când un avion de tip A330, care survola Egiptul în plin conflict dintre Israel și Hamas, se afla conform sistemelor de navigație, de fapt, la Tel Aviv, la peste trei sute de kilometri distanță, conform Il Corriere Della Sera, citat de Rador Radio România.

Alte cazuri includ un Bombardier Global Express, care, în data de 23 noiembrie, se afla în nordul Turciei conform monitoarelor de bord, dar, potrivit acestora, era deasupra Sevastopolului, Rusia, la 240 de kilometri mai spre est, o oră înainte de momentul indicat.

Un alt incident, de data aceasta în spațiul aerian din Bagdad, Irak, a implicat dispariția semnalului GPS atât din echipamentul aeronavei, cât și de pe tabletele piloților. Acest lucru a dus la manevre neautorizate și necesitatea intervenției controlorilor de trafic aerian.

În total, în ultimele trei luni, au fost înregistrate cel puțin 60 de rapoarte fiabile privind astfel de incidente, iar numărul acestora crește rapid.

Problema a devenit atât de serioasă încât Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) a emis în noiembrie un „Buletin de informare privind siguranța”, avertizând toate părțile implicate să ia măsuri. Documentul evidențiază intensificarea bruiajului și/sau „spoofingului” Sistemului Global de Navigație prin Sateliți și îndeamnă la vigilență sporită.

EASA vorbește despre „spoofing” de date satelitare, fenomen considerat imposibil până recent. Aceasta presupune inserarea de informații eronate în instrumentele de navigație ale aeronavelor de către terți. Atunci când aeronava funcționează pe pilot automat și comandanții nu își dau seama, aceasta poate abătea de la traseul real, urmând unul fictiv.

Nu se cunoaște încă motivul exact al acestor interferențe, dar mulți specialiști indică războaie electronice între țările aflate în conflict. Airbus a raportat că în 2021 au avut loc 10,843 de incidente de interferență cu instrumentele de navigație ale aeronavelor la nivel mondial, numărul crescând la 49,605 în 2022 și continuând să crească în 2023.

Problema afectează în special zonele geografice din jurul zonelor de conflict, dar și sudul și estul Mediteranei, Marea Neagră, Marea Baltică și Arctica. Aeronavele care operează în aceste zone sunt sfătuite să fie extrem de atente, iar unele receptoare de semnal GPS ar putea fi oprite pentru a evita riscuri.

Facebook

Comentarii

71 de răspunsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *