Vot important: Impozitarea vehiculelor electrice din China

Reprezentanţii statelor membre ale Uniunii Europene vor vota vineri, 4 octombrie, asupra impunerii unor taxe definitive pe importurile de vehicule electrice produse în China. Decizia vine în urma unei investigaţii antidumping iniţiate de Comisia Europeană, care a acuzat China de subvenţii masive acordate producătorilor auto locali, precum SAIC, Geely şi BYD, distorsionând astfel competiţia pe piaţa europeană.

Votul a fost iniţial programat pentru 25 septembrie, dar a fost amânat pentru a permite negocieri suplimentare între UE şi Beijing. Comisia a propus taxe suplimentare de până la 36,3%, pe lângă taxa standard de 10%, menite să echilibreze piaţa auto europeană. Dacă vor fi aprobate, aceste taxe vor fi valabile timp de cinci ani. Conform regulilor UE, pentru a bloca introducerea acestor taxe, 15 state membre, reprezentând cel puţin 65% din populaţia Uniunii, trebuie să voteze împotriva propunerii.

Până la vot, China continuă negocierile diplomatice pentru a evita introducerea acestor taxe. Unele state, precum Cipru, Malta, Ungaria şi Slovacia, s-au opus deja acestor măsuri, însă o schimbare în poziţia ţărilor-cheie ar putea influenţa rezultatul. Spania, care a susţinut iniţial taxele, a anunţat recent că îşi va schimba votul, iar Suedia şi Cehia nu au luat încă o decizie clară.

Suedia, unde Volvo, deţinut de Geely, are un impact semnificativ asupra economiei, a amânat o decizie finală. De asemenea, guvernul ceh a fost interpretat greşit ca fiind favorabil taxelor, generând tensiuni cu Bruxelles-ul.

UE încearcă să contracareze influenţa companiilor chineze pe piaţa vehiculelor electrice, impunând condiţii care să forţeze investitorii chinezi să colaboreze cu furnizorii locali. Votul din 4 octombrie este crucial, cu mize mari atât pentru Uniunea Europeană, care vrea să protejeze piaţa auto, cât şi pentru China, care îşi apără poziţia dominantă în sectorul vehiculelor electrice.

Conform datelor Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), în prima jumătate a anului 2024, aproximativ 40,9% din vehiculele electrice importate în UE proveneau din China. În 2023, importurile de vehicule electrice din China au atins o valoare de 9,7 miliarde euro, triplându-se faţă de 2022, datorită preţurilor competitive şi prezenţei tot mai mari a mărcilor chineze pe piaţa europeană.

Facebook

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *