Uniunea Europeană a liberalizat transporturile rutiere de mărfuri cu Ucraina și Republica Moldova

Semnarea acordului de liberalizare a trasnportului de marfuri cu Uniunea Europeana

Ieri, la Lyon, a fost semnat și a intrat în vigoare Acordul pentru liberalizarea temporară a transportului rutier de mărfuri cu UE din Ucraina și Republica Moldova. Acordul, care a fost anunțat de Comisia Europeană la începutul acestei luni, oferă posibilitatea operatorilor de transport rutier de marfă din Ucraina și Republica Moldova să tranziteze, fără autorizații speciale de transport, teritoriul Uniunii Europene.

„Ideea originală a acestui acord a aparținut Moldovei pentru că s-a constatat că toate rutele de export și import terestru ale acestei țări treceau prin Ucraina, prin zone care au devenit de conflict. Și era necesară o ieșire a produselor prin Uniunea Europeană. Pentru a face transport de mărfuri prin țările UE, statele din afara Uniunii trebuie să primească permise de operațiuni. Un stat membru poate să acorde o mie de permise într-o lună, altul patru sute. Este un proces foarte complicat. De aici și ideea de a suspenda, pe perioada conflictului, eliberarea permiselor pentru o perioadă de timp, iar astăzi Comisia semnează acest acord cu Ucraina și Moldova. Pentru operațiuni de tranzit pentru transportul rutier și pentru operațiunile bilaterale dintre aceste țări și UE sunt practic liberalizate”, a declarat comisarul european, Adina Vălean, într-un interviu pentru Hotnews.ro.

Potrivit comisarului european, nu mai e nevoie de permise până în 31 martie, anul viitor, pentru Moldova și până în 30 iunie, pentru Ucraina, cu posibilitatea ca acest lucru să poată fi prelungit în funcție de situația existentă.

Cea mai mare pondere a transportului de mărfuri o reprezintă cerealele, care continuă să fie blocate, în cantități uriașe în Ucraina. În luna iunie, din cele 22 milioane de tone de grâne existente în  Ucraina au fost exportate 2,5 milioane de tone, potrivit comisarului Adina Vălean. În luna iulie, când se așteaptă o recoltă de 60 milioane de tone de cereale în Ucraina, exportul ar urma să crească la 4 milioane de tone. În plus, comisarului pentru Transporturi, Adina Vălean, a precizat că s-au purtat discuții cu țările membre ale Uniunii Europene în ideea posibilităților de stocare a cerealelor pe teritoriul lor.

Ca și posibilitate de a exporta cerealele, calea navală rămâne cea mai eficientă. „Într-un convoi de șase barje pe Dunăre poți transporta o cantitate de peste 18.000 de tone de cereale. Dacă ne uităm la cât poți transporta pe un tren de 30 de vagoane lung de 600 de metri – înseamnă 2.000 de tone, iar un camion poate duce 25 de tone, capacitate maximă. Cel mai eficient este să folosești transportul fluvial”, a explicat comisarul european, Adina Vălean.

Laura Groșereanu

Facebook

Comentarii