Autoritățile europene planifică măsuri drastice pentru a stimula dezvoltarea locală a tehnologiilor în domeniul bateriilor și pentru a proteja industria europeană de concurența chineză. Companiile din China, interesate să acceseze subvențiile de un miliard de euro pe care Uniunea Europeană le va aloca începând din decembrie, vor trebui să transfere proprietatea intelectuală către firmele europene și să deschidă fabrici pe teritoriul UE, potrivit unor oficiali de la Bruxelles, citați de Financial Times.
Această inițiativă, parte a unei licitații care va începe luna viitoare, ar putea deveni un model pentru alte scheme de sprijin ale Uniunii Europene, susțin sursele. Condițiile impuse reprezintă o reacție la cerințele similare ale regimului chinez, care forțează companiile străine să își împărtășească secretele tehnologice pentru a accesa piața chineză.
În plus, Bruxelles-ul și-a intensificat măsurile protecționiste. Luna trecută, Comisia Europeană a introdus tarife suplimentare de până la 35% la importurile de vehicule electrice din China, pe lângă taxa existentă de 10%. De asemenea, au fost impuse restricții asupra subvențiilor pentru hidrogen, limitând la 25% ponderea pieselor chinezești utilizate în producția de electrolizoare.
Aceste inițiative vin pe fondul presiunilor din partea partenerilor internaționali, inclusiv a apropiaților lui Donald Trump, președintele ales al SUA, care susțin măsuri similare de protejare a piețelor interne. Trump a promis introducerea unor taxe vamale de 60% pentru importurile chineze, ceea ce ar putea redirecționa produsele chinezești spre Europa, forțând Bruxelles-ul să adopte măsuri suplimentare pentru protecția pieței.
În ciuda eforturilor, UE se confruntă cu provocări majore. Economia încetinește, iar capacitatea companiilor europene de a respecta obiectivele climatice fără a depinde de importuri ieftine este pusă sub semnul întrebării.
Controlul strict al importurilor tehnologice a avut deja efecte: mari producători chinezi de baterii, precum CATL și Envision Energy, au deschis sau planifică deschiderea de fabrici în Europa. Totuși, Ministerul Comerțului din China avertizează companiile auto chineze asupra riscurilor politice din Europa și recomandă investiții limitate la asamblarea finală.
Între timp, Northvolt, liderul european în producția de baterii, se confruntă cu dificultăți financiare severe, ceea ce ridică întrebări legate de viitorul sectorului european de baterii. Bateriile constituie peste o treime din costul vehiculelor electrice, făcând din acest domeniu unul crucial pentru competitivitatea industriei auto europene.