Ţările Uniunii Europene sunt pe cale să adopte o decizie controversată care ar putea amâna cu două decenii introducerea taxelor asupra carburanților poluanți pentru aviație. Potrivit unui proiect de document obținut de Reuters și citat de News.ro, această întârziere ar putea fi o soluție pentru problemele persistente în negocierea reformelor fiscale ecologice.
În 2021, Comisia Europeană a propus o revizuire a normelor privind impozitarea energiei pentru a le face mai prietenoase cu mediul. Printre schimbările vizate se numără introducerea treptată a taxelor pe carburanții pentru avioane, care în prezent sunt scutiți de impozitare la nivelul UE. Însă, din cauza dificultății de a găsi un acord între statele membre, această măsură ar putea fi amânată cu încă 20 de ani.
Proiectului de compromis, elaborat de Ungaria, care deține președinția rotativă a UE, prevede o scutire de taxe pentru combustibilii de aviație și pentru nave pentru o perioadă extinsă. Proiectul argumentează că, având în vedere lipsa unui combustibil alternativ durabil (SAF), impozitarea carburanților actuali ar duce doar la creșterea prețurilor biletelor de avion fără a încuraja o tranziție reală la soluții mai ecologice.
Astfel, conform acestui compromis, doar aeronavele mici, cu maximum 19 locuri, și bărcile utilizate pentru „navigația privată de agrement” ar fi supuse unor taxe minime înainte de expirarea perioadei de 20 de ani. Alte aeronave și nave ar putea fi impozitate de către țările membre la nivel național, însă acestea nu vor fi obligate să facă acest lucru.
Activistii pentru schimbările climatice au criticat vehement propunerea, afirmând că amânarea de 20 de ani contravine obiectivului UE de a atinge emisii nete zero până în 2050. Jo Dardenne, director de aviație la grupul non-profit Transport & Environment, a declarat: „Până când această taxă va intra în vigoare, lumea ar trebui să fi atins neutralitatea climatică.”
Proiectul urmează să fie discutat de diplomații UE în cursul acestei luni.