Miniştrii mediului din statele membre UE, reuniţi la Luxemburg, au aprobat, miercuri, planul Comisiei Europene prin care se interzic mașinile noi cu motoare termice, începând din anul 2035, informează Agerpres.
Anunţată de executivul european din iulie 2021, această propunere va însemna încetarea de facto a vânzărilor de vehicule diesel în UE, începând cu acest an. Această măsură vizează doar vânzarea de maşini noi, vehiculele termice care se vor afla pe piaţă atunci urmând să circule, în continuare, și după intrarea în vigoare a măsurii.
La solicitarea mai multor ţări, printre care Germania şi Italia, cele 27 de state membre au convenit, totuşi, să ia în considerare, în viitor, și tehnologii alternative, cum ar fi combustibilii sintetici sau motoarele hibride reîncărcabile.
Aceste măsuri urmează să fie acum negociate cu europarlamentarii, care au votat, pe 8 iunie, cu 339 de voturi pentru, 249 de voturi împotrivă şi 24 de abţineri, propunerea Comisiei Europene.
„Aceasta constitue o mare provocare pentru industria noastră de automobile”, a afirmat ministrul francez pentru tranziţie ecologică, Agnes Pannier-Runacher, adăugând că reprezintă o necesitate în faţa concurenţei din partea Chinei şi a SUA, care au pariat în mare măsură pe vehiculele electrice, văzute ca viitor al industriei de automobile.
Potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile, în primele trei luni ale acestui an, vânzările de automobile electrice pe baterie în Uniunea Europeană au crescut cu 53,4% până la 224.145 de mașini și 199.107 mașini hibrid.
Între statele membre, România a avut cea mai puternică creştere procentuală (408%), în condiţiile în care au fost vândute 2.108 de automobile electrice. Mașinile electrice, după piețele din Germania și Italia, mașinile electrice încep să fie comercializate intens în Spania și Polonia.
Măsura trebuie să contribuie la atingerea obiectivelor climatice, în special neutralitatea carbonului până în 2050, pe care a stabilit-o Comisia Europeană. În prezent, ponderea mașinilor electrice în Uniunea Europeană reprezintă 10% din totalul mașinilor.
Laura Groșereanu