Partidul AUR își etalează din nou imaginația electorală în programul de guvernare, promițând de această dată „Case la 1 leu” pentru tinerii din România și pentru românii din diaspora care vor să revină în țară. Măsura, anunțată în termeni vagi, nu vine însoțită de niciun fel de explicație practică privind implementarea sau finanțarea.
Cu toate acestea, George Simion, liderul partidului și candidat AUR la alegerile prezidențiale, a recunoscut deschis ieri într-un interviu la Digi24 că promisiunile similare din trecut – cum ar fi casele de 35.000 de euro – nu au fost altceva decât „forme de promovare” pentru a „sparge blocada informațională”.
„Dacă spuneam ANL, nu credea nimeni”
„Era vorba despre locuințe la prețuri accesibile, despre locuințe sociale. A fost forma noastră de marketing, de promovare. Dacă spuneam «case în programul ANL pentru toată lumea la 35.000 de euro», nu credea nimeni”, a declarat George Simion.
În același interviu, liderul AUR a susținut că, în realitate, în programul ANL se construiesc case cu 28.000 de euro, atât timp cât statul pune la dispoziție terenurile și asigură accesul la utilități. Argumentul lui Simion este că metrul pătrat construit ajunge la aceste prețuri, dar numai în condițiile implicării directe a statului.
Un milion de locuințe și o demisie „garantată”
Nu este pentru prima dată când George Simion vine cu propuneri grandioase în campanie. În iulie 2024, a lansat ceea ce a numit „Planul Simion”, promițând construcția a un milion de locuințe la „prețuri de producător”. Mai mult, el a anunțat că va semna un contract juridic cu alegătorii prin care își asumă demisia din funcția de președinte dacă nu îndeplinește promisiunea în termen de șase luni.
„Este pentru prima oară în ultimii zeci de ani când un candidat își asumă un mandat imperativ. Vreau ca fiecare român să fie proprietar”, a spus Simion.
Marketing politic dus la extrem
Problema este că aceste promisiuni nu sunt susținute de date, planuri concrete sau mecanisme juridice clare. Deși Simion insistă că măsura este fezabilă, nici „Planul Simion”, nici „Case la 1 leu” nu sunt însoțite de estimări bugetare, criterii de eligibilitate sau un calendar realist de implementare.
Și totuși, strategia dă rezultate. Cu 40,96% în primul tur.