Parlamentul European face eforturi pentru implementarea combustibililor ecologici în domeniul aviației

Uleiul de gătit uzat, combustibilul sintetic sau chiar hidrogenul ar trebui să devină treptat noul combustibil pentru domeniul aviației cu scopul de a ajuta UE să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050.

Parlamentul și-a adoptat poziția cu privire la noile proiecte de norme UE pentru a crește utilizarea combustibililor durabili de către avioanele și aeroporturile UE, cu scopul de a reduce emisiile provenite din domeniul aviației și pentru a se asigura că Europa devine neutră din punct de vedere climatic până în 2050.

O creștere accelerată a combustibililor durabili

Din 2025, această pondere de combustibili ar trebui să fie de 2%, crescând la 37% în 2040 și la 85% până în 2050, ținând cont de potențialul electricității și hidrogenului în mixul total de combustibili.

Parlamentul a modificat definiția propusă a combustibilului durabil pentru aviație, un termen care acoperă combustibilii sintetici sau anumiți biocombustibili, produși din reziduuri agricole sau forestiere, alge, deșeuri biologice sau ulei de gătit uzat.

Mai multe tipuri de combustibil durabil

Deputații au inclus în definiția lor combustibilii de carbon reciclat produși din gazele de prelucrare a deșeurilor și gazele de eșapament provenite din procesul de producție din instalațiile industriale. Ei au sugerat, de asemenea, că unii biocombustibili, produși din grăsimi animale sau distilate, ar putea fi incluși în mixul de combustibil pentru aviație pentru o perioadă limitată (până în 2034). Cu toate acestea, deputații europeni au exclus combustibilii pe bază de furaje și culturi alimentare și pe cei derivati ​​din ulei de palmier, materiale derivate din soia și stoc de săpun, deoarece nu se aliniază criteriilor de durabilitate propuse.

Aceștia au inclus, de asemenea, electricitatea regenerabilă și hidrogenul ca parte a unui mix durabil de combustibili, deoarece ambele sunt tehnologii promițătoare care ar putea contribui progresiv la decarbonizarea transportului aerian. Potrivit proiectului de norme, aeroporturile din UE ar trebui să faciliteze accesul operatorilor de aeronave la combustibili durabili pentru aviație, inclusiv cu infrastructura pentru realimentarea cu hidrogen și reîncărcarea electrică.

Un nou fond de investiții

Parlamentul a mai propus și crearea unui Fond pentru aviație durabilă din 2023 până în 2050 pentru a accelera decarbonizarea sectorului aviației și pentru a sprijini investițiile în combustibili durabili pentru aviație, tehnologii inovatoare de propulsie a aeronavelor și cercetare pentru noi motoare. Fondul ar urma să fie completat cu penalități generate de aplicarea acestor reguli.

Anamaria Kopornyai-Toth

Facebook

Comentarii