Nou instrument pentru a apăra UE de șantajul economic

  • Scopul principal este de a descuraja puterile străine să aibă un comportament agresiv față de Uniunea Europeană sau țările sale membre
  • Printre posibilele contramăsuri se numără: restricții comerciale și restricționarea investițiilor directe și a accesului la piața achizițiilor publice din UE
  • Noul instrument ar trebui să servească drept scut pentru a proteja suveranitatea Uniunii Europene

Parlamentul European a aprobat marți un nou instrument comercial, care va permite Uniunii să răspundă, în conformitate cu dreptul internațional și în ultimă instanță, în cazul în care UE sau un stat membru este șantajat economic de o țară din afara UE care încearcă să influențeze o anumită alegere sau poziție politică.

Instrumentul de contracarare a acțiunilor coercitive (ACI) urmărește să protejeze suveranitatea UE și a statelor membre într-un mediu geopolitic în care comerțul și investițiile sunt folosite din ce în ce mai des ca mijloace de constrângere de către diverse puteri străine – relatează un comunicat al Parlamentului European.

Ce este constrângerea economică?

Potrivit regulamentului, constrângerea economică are loc atunci când o țară din afara Uniunii încearcă să exercite presiuni asupra UE sau a unui stat membru urmărind să-l determine să facă o alegere specifică prin aplicarea sau amenințarea de a aplica măsuri comerciale sau de investiții. Deși acest tip de constrângere subminează autonomia strategică a Uniunii Europene, nu face obiectul acordului Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).

Mecanismul OMC de soluționare a litigiilor nu este disponibil în mod specific pentru cazurile de constrângere economică, cu excepția cazului în care implică și aspecte care încalcă normele OMC.

În conformitate cu noile norme, Comisia Europeană va avea la dispoziție patru luni pentru a investiga un act potențial de constrângere. Pe baza constatărilor ei, Consiliul va avea la dispoziție între opt și zece săptămâni pentru a decide, cu majoritate calificată, dacă există o constrângere. Deși obiectivul principal va fi de a porni un dialog pentru a convinge autoritățile din țara din afara Uniunii să înceteze constrângerea, dacă aceste eforturi eșuează, atunci UE va dispune de o gamă largă de contramăsuri. Dacă se constată existența unor măsuri de constrângere economică, iar țările Uniunii sunt de acord, Comisia va avea la dispoziție șase luni pentru a găsi răspunsul adecvat, informând Parlamentul și Consiliul în toate etapele.

Contramăsuri potențiale

Eurodeputații au îmbunătățit aspectul disuasiv al instrumentului prin includerea unei liste cuprinzătoare de măsuri potențiale cu care ar putea reacționa Uniunea Europeană, inclusiv restricționarea comerțului cu bunuri și servicii, a drepturilor de proprietate intelectuală și a investițiilor străine directe.

De asemenea, se va putea restrânge accesul la piața achizițiilor publice din UE și la piața de capital și se va putea restricționa autorizarea produselor în temeiul normelor chimice și sanitare.

În conformitate cu noile norme, Uniunea ar putea solicita repararea prejudiciului de către țara din afara UE care practică constrângerea economică. Comisia poate, de asemenea, să aplice măsuri pentru a garanta repararea prejudiciului.

Ștefan Jianu

Facebook

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *