Noile reguli europene privind publicitatea politică

Comisia Europeană a prezentat o propunere privind transparența și direcționarea publicității politice, cu scopul de a proteja integritatea alegerilor și dezbaterea democratică deschisă în UE. Forul european consideră că orice anunț publicitar politic va trebui să fie marcat în mod clar ca atare și să furnizeze publicului informații despre plătitor și suma plătită. De asemenea, tehnicile de direcționare și amplificare a comunicării politice ar trebui să fie explicate public și să fie interzise dacă utilizează date cu caracter personal, fără consimțământul explicit al persoanei vizate. Comisia propune actualizarea normelor în vigoare ale UE privind „cetățenii mobili” ai UE și dreptul lor de a vota la alegerile europene și locale, precum și a normelor privind partidele și fundațiile politice europene, potrivit comunicatului transmis, ieri, de Executivul Uniunii.

„Alegerile nu trebuie să fie o întrecere a celor care folosesc metode opace și lipsite de transparență. Cetățenii trebuie să știe de ce văd un anunț publicitar, cine și cât a plătit pentru acesta, ce criterii de microdirecționare s-au utilizat. Noile tehnologii ar trebui să fie instrumente de emancipare, nu de manipulare.”

– vicepreședinta Comisiei Europene pentru valori și transparență, Vera Jourová –

Propunerea de regulament european privind transparența și direcționarea publicității politice prevede că statele membre vor avea obligația de a introduce amenzi în cazul în care sunt încălcate normele privind transparența publicității politice. Mai precis, autoritățile naționale pentru protecția datelor vor monitoriza  utilizarea datelor cu caracter personal în scopuri de direcționare politică și vor avea competența de a impune amenzi în concordanță cu normele UE privind protecția datelor.

Totodată, Comisia Europeană a propus revizuirea normelor UE privind finanțarea partidelor și fundațiilor politice europene, pentru a spori transparența privind publicitatea politică și donațiile, a   reduce sarcina administrativă excesivă și a îmbunătăți viabilitatea financiară a partidelor și fundațiilor politice europene.

Aceste propuneri legislative urmează să fie discutate de Parlamentul European și Consiliu, obiectivul fiind să intre în vigoare până în primăvara anului 2023, cu un an înainte de viitoarele alegeri europarlamentare.

Europolis

* sursa foto: aici

 

Facebook

Comentarii

58 de răspunsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *