Guvernul României a aprobat, joi, proiectul de lege privind achiziţia a 32 de avioane F16 din Norvegia, dând curs, astfel, solicitării MApN, de la sfârșitul anului trecut.
„Este o lege prin care se asigură livrarea celor 32 de aparate de luptă în stare operaţională. Este nevoie ca, în actualul context, să continuăm să acordăm atenția cuvenită întăririi capacității de apărare și răspuns a Armatei noastre”, a precizat premierul Nicolae Ciucă, la începutul şedinţei de guvern.
Fondurile estimate pentru achiziție sunt de circa 454 milioane de euro fără TVA, din care 354 de milioane de euro ar urma să coste achiziția aeronavelor, iar circa 100 de milioane de euro pentru asigurarea suportului logistic și echipamentelor specifice necesare modernizării avioanelor, care vor fi asigurate de guvernul SUA, pentru compatibilitatea cu noile tehnologii NATO.
„Avioanele F-16 norvegiene au, în medie, încă 2.500 de ore resursă de zbor. Asta înseamnă cam 10 ani de funcţionare în ritmul actual al operaţiunilor de zbor”, declara, în februarie 2022, ministrul Apărării, Vasile Dîncu, citat de Adevărul.
Forțele Aeriene Române mai au în dotare, în prezent, 17 avioane multirol F-16, care au fost achiziționate în două tranșe – în anii 2017 și 2019 – din Portugalia, și care, de asemenea, au trecut printr-un proces de modernizare de tip Mid-Life Upgrade, cu sprijinul SUA. Ultimul avion F-16 Fighting Falcon din lotul de cinci aeronave a ajuns, în România, în martie 2021. La acestea se adaugă o flotă de avioane românești, compusă din 16 aparate tip MiG-21 LanceR și 19 aeronave IAR-99 Şoim.
Potrivit MApN, sunt dislocate, la bazele aeriene din Fetești și Mihail Kogălniceanu, și 22 avione din trei țări membre NATO – 8 aeronave Eurofighter Typhoon (Italia), 6 aeronave Eurofighter Typhoon (Germania) și 8 aeronave F-16 Fighting Falcon (SUA).
L. Groșereanu