Germania se mobilizează împotriva dezinformării: Test de stres online pentru alegerile din februarie

Germania își consolidează măsurile de securitate cibernetică înaintea alegerilor parlamentare din 23 februarie. Agenția Federală de Rețea a Germaniei a desfășurat vineri un test de stres pe platformele de socializare, pentru a se asigura că este pregătită să răspundă prompt oricăror încercări de manipulare a procesului electoral prin dezinformare sau alte tipuri de interferență online.

Președintele agenției, Klaus Muller, a declarat pentru POLITICO că testul a fost un succes, evidențiind că agenția a simulat mai multe scenarii de încălcare a reglementărilor și a testat procedurile de raportare ale platformelor de socializare. „Am testat procedurile și mecanismele de raportare ale platformelor, iar sarcinile autorităților naționale sunt clare. Suntem bine pregătiți și avem canale de comunicare directe cu toți actorii relevanți”, a declarat Muller.

Acest test face parte dintr-un exercițiu mai amplu, desfășurat sub umbrela noii reglementări europene privind rețelele sociale, denumită Actul legislativ privind Serviciile Digitale. Exercițiul a fost organizat de Comisia Europeană în colaborare cu Agenția Federală de Rețea a Germaniei și a fost primul de acest tip în cadrul unor alegeri naționale. Până acum, un astfel de test fusese realizat doar înaintea alegerilor europene din 2024.

Testul a fost desfășurat în fața unei amenințări tot mai mari legate de interferențele străine în alegeri, în special prin intermediul rețelelor sociale, care au devenit un teren fertil pentru răspândirea dezinformării. În acest context, președintele agenției a subliniat că autoritățile naționale sunt pregătite să ia măsuri ferme în fața oricăror tentative de manipulare a opiniei publice.

Un aspect al testului a fost legat de posibilele interferențe provenite din afaceri externe, iar recentele scandaluri din Germania au amplificat aceste temeri. De exemplu, susținerea publică a formațiunii de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD) din partea lui Elon Musk, proprietarul rețelei sociale X, a atras atenția autorităților germane, care investighează dacă aceasta reprezintă o donație ilegală, potrivit legislației privind finanțarea campaniilor politice.

Mai mult, recentele evenimente din România, unde alegerile prezidențiale din decembrie 2024 au fost anulate din cauza influenței Rusiei pe platforma TikTok, au subliniat importanța unei reglementări stricte în domeniul rețelelor sociale. La fel ca și în cazul României, există temeri că actorii străini ar putea utiliza rețelele sociale pentru a influența alegerile din Germania.

Legea europeană privind serviciile digitale impune platformelor online mari, cum sunt cele care au mai mult de 45 de milioane de utilizatori activi lunar în UE, să identifice și să atenueze riscurile asociate cu serviciile lor, în special în ceea ce privește protejarea proceselor electorale.

În cadrul testului de vineri, care a implicat participanți majori precum YouTube, Microsoft, Meta (Facebook și Instagram), Snapchat, TikTok și X, scopul principal a fost acela de a identifica riscurile potențiale și de a exersa măsurile de prevenire și de intervenție rapidă. Exercițiul a fost coordonat de autoritățile naționale și de societatea civilă, subliniind astfel importanța unui răspuns coordonat și eficient la provocările moderne ale securității cibernetice.

Facebook

Comentarii