Comisia Europeană a concluzionat că planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost în măsură să redreseze pe termen lung compania, fiind incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat, scrie Agerpres. În consecință, România trebuie să recupereze de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de 33,84 milioane de euro (163,8 milioane lei), plus dobânda aferentă. Ajutorul a fost acordat de guvernul condus de Ludovic Orban.
Fostul patron al Blue Air, Nelu Iordache, apropiat al fostului premier liberal Orban, execută în prezent o condamnare definitivă de 11 ani şi 9 luni de închisoare în dosarul legat de fraude cu fonduri europene alocate pentru construcţia autostrăzii Nădlac – Arad. Iordache a schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinația sumei de 25.000.000 lei, bani încasați în vederea proiectării și execuției lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac – Arad. Lucrarea era finanțată în proporție de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene. Omul de afaceri a mai fost condamnat definitiv la 6 ani pentru nereguli în modernizarea Transalpina.
Cum a acționat Ludovic Orban
Blue Air se confrunta cu dificultăţi financiare din 2019. În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea sa: o garanţie publică de aproximativ 28 de milioane de euro (aproximativ 137 de milioane lei) pentru a acoperi daunele cauzate direct de pandemia de coronavirus şi o garanţie publică de aproximativ 33,84 milioane de euro (163,8 milioane lei) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi ale Blue Air în următoarele şase luni.
DNA a început urmărirea penală în cazul Blue Air, în noiembrie 2023.
România a fost de acord ca, în acest timp, să comunice Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air. În aprilie 2021, România a comunicat un plan de restructurare care a fost apoi actualizat de mai multe ori. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul şi a preluat o participaţie de 75% în societatea Blue Air, după ce compania aeriană şi-a suspendat activitatea în septembrie 2022.
Planul de restructurare nu a fost fezabil
În aprilie 2023, Comisia a demarat o anchetă și a concluzionat că planul de restructurare a Blue Air nu era fezabil. Această concluzie a fost coroborată cu incapacitatea Blue Air de a-şi menţine activitatea şi de cererea sa, din martie 2023, de deschidere a procedurii de insolvenţă.
În consecință, România trebuie să recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de 33,84 milioane de euro (163,8 milioane lei), plus dobânda aferentă. „Planul de restructurare şi măsurile implementate pentru Blue Air nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie acum să recupereze ajutorul, pentru a se restabili concurenţa pe piaţa internă a serviciilor de transport aerian”, a afirmat Margrethe Vestager, vicepreşedintele executiv responsabil cu politica în domeniul concurenţei.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului a reacționat prompt, declarând că Ministerul Finanțelor va emite o decizie de recuperare pentru declanșarea procedurii de executare silită a Blue Air. Compania este controlată de stat în prezent.
Detalii aici: Începe recuperarea ajutorului de stat acordat ilegal Blue Air: 33,84 milioane euro | EuroȘtiri.ro (eurostiri.ro)










