Comisia Europeană consolidează Codul de bune practici privind dezinformarea

Comisia Europeană a publicat orientările cu privire la modul în care Codul de bune practici privind dezinformarea trebuie consolidat pentru a deveni un instrument mai eficace de combatere a dezinformării. Forul UE solicită angajamente mai ferme din partea semnatarilor Codului lansat de UE în 2018: Facebook, Google, Twitter, Mozilla, Microsoft și TikTok.

”Pe baza unui cadru de monitorizare solid și a unor indicatori de performanță clari, semnatarii ar trebui să reducă stimulentele financiare în favoarea dezinformării, să le permită utilizatorilor să își asume un rol activ în prevenirea răspândirii acesteia, să coopereze mai bine cu verificatorii de fapte din toate statele membre și în toate limbile UE și să le ofere cercetătorilor un cadru pentru accesul la date”, se arată în comunicatul de presă al Comisiei Europene.

Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență a Comisiei, a atenționat că „amenințările reprezentate de dezinformarea online evoluează rapid (…) Este necesar un nou cod mai solid, deoarece platformele online și alți actori trebuie să abordeze riscurile sistemice asociate serviciilor lor și amplificării algoritmice, să înceteze activitățile de control pe care le desfășoară pe cont propriu și să nu mai permită obținerea de profituri de pe urma dezinformării, respectând în același timp pe deplin libertatea de exprimare”.

La rândul său, Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, a subliniat că ”dezinformarea nu poate continua să fie o sursă de venit. Trebuie să vedem angajamente mai ferme din partea platformelor online, a întregului ecosistem publicitar și a rețelelor de verificatori de fapte. Actul legislativ privind serviciile digitale ne va oferi instrumente suplimentare și puternice pentru combaterea dezinformării”.

Orientările vizează consolidarea codului în următoarele domenii:

  • O mai mare participare, cu angajamente adaptate circumstanțelor specifice.
  • Privarea de fonduri a dezinformării.
  • Asigurarea integrității serviciilor.
  • Echiparea utilizatorilor cu mijloacele adecvate pentru a putea înțelege și semnala situațiile în care se confruntă cu acte de dezinformare.
  • Lărgirea sferei de aplicare a verificării faptelor și asigurarea unui acces sporit la date pentru cercetători.
  • Un cadru solid de monitorizare.

Totodată, semnatarii ar trebui să dezvolte un centru de transparență și un grup operativ permanent, prezidat de Comisie și compus din semnatari, reprezentanți ai Serviciului European de Acțiune Externă, ai Grupului autorităților europene de reglementare în domeniul serviciilor mass-media audiovizuale (ERGA) și ai Observatorului european al mass-mediei digitale (EDMO) – organism care a primit peste 11 milioane euro pentru a crea opt centre regionale care să contribuie la punerea în aplicare și extinderea activității sale în statele membre. Grupul operativ, care se va baza și pe sprijinul experților, va contribui la revizuirea și adaptarea codului în funcție de evoluțiile tehnologice, societale, de piață și legislative.

Potrivit Comisiei Europene, marile platforme digitale ar trebui să prezinte un proiect de cod revizuit în toamnă. În acest an, Comisia va prezenta, de asemenea, o propunere legislativă menită să îmbunătățească transparența publicității politice.

H.B.

Facebook

Comentarii

Un răspuns

  1. Wow, amazing weblog structure! How long have you ever been blogging for?
    you made running a blog glance easy. The whole look of your web site is magnificent, let alone the content!
    You can see similar here e-commerce

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *