Comisia Europeană acuză Google de monopol: Soluția ar putea fi divizarea companiei

După ani de anchete și amenzi uriașe, Comisia Europeană ar putea impune pentru prima dată în istorie divizarea unui gigant american din tehnologie. Decizia, relatează POLITICO, vine în urma constatării că Google a menținut ilegal controlul asupra infrastructurii care gestionează publicitatea online, un domeniu de care depind mii de companii și majoritatea publicațiilor europene.

Comisia Europeană cere o soluție fără precedent

Comisia a transmis Google un ultimatum: până la începutul lunii noiembrie, compania trebuie să prezinte un plan de conformare cu decizia din septembrie, prin care a fost acuzată de abuz de poziție dominantă. Dacă propunerea nu va fi considerată suficientă, Bruxelles ar putea impune vânzarea unei părți din divizia Adtech.

„Este o situație foarte neobișnuită. Remediile structurale sunt aproape inexistente la nivelul UE – e ca o lovitură cu barosul”, a explicat pentru POLITICO Anne Witt, profesor de drept al concurenței la EDHEC Business School.

Vicepreședinta Comisiei Europene, Teresa Ribera, a precizat deja că doar o măsură de acest tip poate elimina conflictul de interese.

„Singura soluție reală pentru Google este o remediere structurală, precum vânzarea unei părți din Adtech”, a declarat oficialul european.

Editorii europeni acuză Google că distruge piața de publicitate

Ancheta Comisiei, lansată în 2021, a pornit de la numeroase plângeri ale organizațiilor media care au pierdut venituri uriașe după ce Google a preluat controlul asupra burselor digitale unde se stabilesc prețurile reclamelor. Departamentul de Justiție al SUA a comparat situația cu „un scenariu în care Goldman Sachs ar deține Bursa din New York”.

„Acest caz nu este doar despre concurență, ci despre supraviețuirea jurnalismului”, avertizează eurodeputata germană Alexandra Geese. Potrivit ei, algoritmii Google decid ce informație ajunge la public, în timp ce editorii pierd vizibilitate și bani.

Google respinge acuzațiile și anunță apel

Reprezentanții Google susțin că decizia Comisiei este nedreaptă și că modificările cerute ar putea afecta mii de afaceri europene.

„Nu există nimic anticoncurențial în serviciile noastre, iar alternativele sunt mai numeroase ca oricând”, a declarat Lee-Anne Mulholland, vicepreședinta companiei.

Ancheta din SUA ar putea influența decizia de la Bruxelles

În paralel, în Statele Unite, un tribunal din Virginia analizează un caz similar. Administrația Trump a cerut vânzarea burselor de publicitate și anularea fuziunii Google–DoubleClick din 2008. O decizie a instanței este așteptată în următoarele luni.

„Dacă nu se aplică o măsură structurală acum, când Europa și SUA acționează simultan, probabil nu se va mai aplica niciodată”, susține Cori Crider, directoarea Future of Tech Institute.

Un precedent care ar putea remodela piața globală

Potrivit experților, Comisia Europeană ar putea merge mai departe decât oricând. „Acesta este cazul în care remediile structurale sunt inevitabile. Bruxelles nu-și mai poate permite să accepte mai puțin”, a declarat avocatul Damien Geradin, consilier al Consiliului Editorilor Europeni.

Dacă Bruxelles și Washington ajung la aceeași concluzie, Google ar putea deveni prima companie americană din domeniul tehnologic obligată să-și vândă o parte din afacere în urma unei anchete antitrust.

Facebook

Comentarii