În pofida reluării exporturilor de cereale prin porturile ucrainene de la Marea Neagră, graţie acordului internaţional intermediat de ONU şi Turcia, Uniunea Europeană intenţionează să îşi continue eforturile pentru crearea de rute alternative care să permită exporturile de cereale ucrainene, potrivit Agerpres.
Chiar dacă rutele maritime au fost redeschise din această săptămână – primul transport de 26.000 de tone de porumb ajungând în Liban, după ce a traversat un coridor securizat pe Marea Neagră – totuși, o revenire rapidă la nivelul la care erau exporturile de cereale ale Ucrainei înainte de război rămâne dificilă şi, de aceea, este în continuare vital să fie create rute alternative de export, a explicat comisarul european pentru Transport, Adina Vălean.
Oficialul european a subliniat că se lucrează, în prezent, la consolidarea acestor rute de transport alternative, care se confruntă cu lipsa vagoanelor de marfă și a barjelor fluviale, precum şi a facilităţilor de stocare din porturi, pentru produsele exportate de Ucraina.
Pentru a facilita transporturile de grâne din Ucraina, în urmă cu o săptămână, Comisia Europeană şi-a modificat și propunerea legislativă din luna decembrie 2021, în sensul prelungirii a patru coridoare TEN-T până în Ucraina şi Republica Moldova – fiind vorba de prelungirea Coridorul Marea Nordului – Marea Baltică, prelungirea Coridorului Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee, precum şi prelungirea coridoarelor Marea Baltică-Marea Adriatică şi Rin-Dunăre.
Ucraina este al treilea mare exportator mondial de rapiţă şi orz, al patrulea mare exportator de porumb şi al cincilea mare exportator de grâu.
Laura Groșereanu