Un sondaj Eurobarometru publicat recent analizează în profunzime obiceiurile mass-media, încrederea în diferite surse media, precum și atitudinile cetățenilor față de amenințarea dezinformarii.
Mass-media joacă un rol major în informarea cetățenilor europeni cu privire la activitățile Uniunii Europene și a instituțiilor sale.
Obiceiurile media în UE
În timp ce subiectele politice naționale îi interesează cel mai mult pe cetățeni (50% dintre respondenți), afacerile europene și internaționale (46%) sunt aproape în urmă, la egalitate cu știrile locale (47%).
72% dintre respondenți își amintesc că au citit, văzut sau auzit recent despre Uniunea Europeană, fie în presa scrisă, pe internet, televiziune sau radio. 57% dintre cei intervievați au citit, văzut sau auzit recent ceva despre Parlamentul European.
Cu 75%, televiziunea reprezintă sursa principală de știri, în special pentru cetățenii de peste 55 de ani. Următoarele și destul de îndepărtate sunt platformele de știri online (43%), radioul (39%) și platformele și blogurile de social media (26%).
Presa scrisă se află pe locul cinci, unul din cinci respondenți (21%) citând ziarele și revistele ca sursă principală de știri. Pe de altă parte, respondenții mai tineri sunt mult mai predispuși să folosească platformele de social media și blogurile pentru a accesa știri (46% dintre tinerii cu vârsta între 15-24 de ani față de 15% dintre cei peste 55 de ani).
Deși sursele tradiționale de știri – în special televiziunea – sunt importante, 88% dintre respondenți primesc știri online prin intermediul smartphone-ului, computerului sau laptopului.
43% dintre respondenți folosesc site-ul sursei de știri (de exemplu, site-ul web al unui ziar) pentru a accesa știrile online, iar 31% citesc articole sau postări care apar în rețelele lor de socializare online. Accesarea postărilor de știri prin intermediul rețelelor lor de socializare online este și mai importantă pentru tineri (43% dintre tinerii cu vârsta între 15-24 de ani față de 24% dintre respondenții de peste 55 de ani).
Plata pentru conținutul de știri online este încă mai degrabă o excepție, deoarece 70% dintre cei care accesează știri online ar consulta doar conținut gratuit sau servicii de știri online care nu impun o anumită taxă.
Anamaria Kopornyai-Toth