Expert Forum a publicat rezultatele unei analize privind cheltuielile efectuate de partidele politice și politicieni pe platformele Facebook și Google, în primele trei luni ale anului.
Cheltuieli pe Facebook
Partidele au investit peste trei milioane de lei pe Facebook, atât în paginile oficiale, cât și în paginile membrilor, candidaților sau aleșilor la nivel local sau central. De asemenea, au fost promovate publicații online și organizații neguvernamentale, totalizând aproape 600 de mii de lei.
USR, PNL, PSD și AUR au acaparat peste 75% din aceste cheltuieli, cu USR în frunte (2,4 milioane de lei), urmat de PNL (700 de mii de lei), PSD (650 de mii de lei) și AUR (325 de mii de lei).
Cheltuielile totale ale celor patru partide nu au înregistrat creșteri semnificative față de aceeași perioadă a anului anterior, cu excepția unei creșteri la PNL și AUR, și o scădere la paginile asociate USR.
Paginile liderilor USR, PSD și AUR au fost printre cele mai costisitoare. La PNL, pagina președintelui partidului se clasează mai jos în ceea ce privește valoarea cheltuielilor.
Analiza a relevat și existența a 42 de pagini care au promovat 127 de reclame în valoare de 20.000 de lei în județul Neamț. Acestea promovează candidați PNL și denigrează aleși locali PSD, semn că alianțele la nivel local pot fi mai fragile decât se crede.
Cheltuieli pe Google
Pe Google, partidele politice au cheltuit aproximativ 600.000 de lei. Jumătate din această sumă a fost direcționată de PSD, în timp ce aproape 40% au fost cheltuiți de USR.
Majoritatea cheltuielilor au fost legate de promovarea partidului în sine, iar advertiserii cu legături cu PSD au cheltuit de șase ori mai mult decât cei legați de PNL și USR.