În 2020, numărul de mașini electrice în statele membre UE a depășit pentru prima dată 1 milion. Acest număr este de 20 de ori mai mare decât numărul înregistrat în 2013 și de 3 ori mai mare decât numărul înregistrat în 2018.
Cele mai mari rate de creștere a mașinilor cu încărcare electrică au fost observate între 2019 și 2020 (+83%) și între 2018 și 2019 (+64%). În 2020, ponderea acestora s-a reflectat în numărul total de autoturisme care a crescut de la 0,02% la 0,4%.
În general, flota de autoturisme din aproape toate statele membre ale UE a crescut în ultimii cinci ani, ajungând la un total de 250 de milioane de mașini în 2020.
De cel puțin 30 de ani, Luxemburgul a înregistrat cea mai mare rată de motorizare (număr de mașini la mia de locuitori) dintre statele membre UE (682 de autoturisme la mia de locuitori în 2020). Acest lucru ar putea fi influențat de lucrătorii transfrontalieri (adică nu locuitori) care folosesc mașini de serviciu înmatriculate în țară. Luxemburg a fost urmat de Italia (670), Polonia (664) și Finlanda (652).
La polul opus, o rată de motorizare deosebit de scăzută s-a înregistrat în România (379 de mașini la mia de locuitori), în ciuda creșterii numărului de mașini înmatriculate în perioada 2015-2020 (+41%). România a fost urmată de Letonia (390), Ungaria (403) și Bulgaria (414).
Cu toate acestea, mai multe state membre ale UE au raportat o pondere mare a autoturismelor „vechi” ( de 20 de ani sau mai mult) in 2018. Statele membre cu cele mai mari cote au fost Polonia (36,5%), Estonia (29,6%), Finlanda (25,2%), Romania (21,4%) si Malta (20,8%).
La polul opus, ponderile celor mai noi autoturisme (mai putin de 2 ani) au fost remarcate in Irlanda (29,2%), Luxemburg (23,8%), Danemarca (23,3%) si Belgia (23,1%).
Anamaria Kopornyai-Toth